Free blog design by Louise Franks {Blog} Designs. Digiscrapping elements by Louise Franks{Digiscrapping} Designs.»

**Kawan baru**

hari demi hari yg indah...

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, 13 November 2013

Kesihatan Ummi...

Salam rindu cantik manis semua....kejap je dah nk masuk setengah bulan november kan..masa cepatnya berlalu..cuba mengupdate sekerap mungkin sbgai perkongsian n kenangan kita bersama nnti ye anak ummi...

klau nk cerita semua skali...xhbs 1 entry ni...so ummi ceritakan yg betul2 terkesan n ummi betul2 ingt ek..hehe...

tgok pada tjuk entry je dah tau kan...kesihatan ummi...

mmg sebelum2 ni ummi mmg pernah ade astma...dari ummi kecil lagi...tp ummi dah lama xkena..last kena masa 8 thun lepas...masa tu kena serangan asthma teruk....tp lepas dari tu xpernah kena...just sikit2 je pernah...xla smpai kena amik inhaler tu..eh betul ke ek ejaan...belasahlah ek..yg tempat sedut2 tu...

tetiba bila ummi preggy je...masa masuk 5 bulan ummi kena mcm sesak nafas je memula tu...ummi tahan lagi sbb xteruk sngt..mungkin sbb sejuk kot..so ummi pkai bj sejuk..xminum air sejuk...tp malam2 ummi sesak nafas...smpai nafas n dada ummi berbunyi2...

ummi kena tinggikan bantal baru rasa selesa...

esoknyer ummi sakit dada n sesak nafas...so ummi ajak tok ayah temankan ummi g klinik..kebetulan tok ayah blik tgh hari tu...abah keje...ummi xnk lah kacau..tp ummi dah gtau abah...

g klinik dapat inhaler...doktor kata mmg ade kes mcm ni...bila preggy je penyakit mcm asthma..kencing manis..darah tinggi boleh dtg menyerang.....so ummi kena berjaga2 lepas dari serangan sesak nafas yg pertama...abah kata kn bawa g mana2 je inhaler tu..

baiklah abah...


sebulan lepas tu baru ummi kena lagi sesak2 nafas...ni mungkin kerana sejuk cuaca xmenntu...so ummi sedutlah inhaler bg lega..syukur ummi semakin sihat...

selain dari kena asthma tu...cik mah kena juga gatal2...ni pun mmg cik mah ade gatal2 kaki n tgn dari kecil lagi...masa tu 12 tahun..eh xla kecil sngt kan..hehehe...dah lama juga xkena..dlm 3 tahun gitu..nama penyakit ni enzema...dulu klau kena dlm 3 4 bulan je...tp ni ummi knlah berdepan selama 9 bulan mungkin...hehehe...smpai ank ummi kuar nnti...xla sakit sngt..cuma pedih2 n gatal je...sapu krim je..xpun rendam air panas je...tp slalunyer ummi bia je...akan baik ngan sendirinya...hehehe...ummi ni bab2 nk sapu2 krim mmglah malas bebenar..ade je alasan ummi bg kat abah..hahaha...

anak ummi dok baik2 ye dlm tu...jgn tendang kuat2 sngt..hehehe...doktor ade kata usus semua jadi sempit sebab rahim mengembang n menekan keatas...jadinya ade yg jadi sukar bernafas mcm ummi...

Anak ummi jadi anak yg baik ye..ummi tau anak ummi aktif sbb slalu je tendang2 perut ummi bila ummi sembang2...
sayang anak ummi...

TQ

PUAN MAH

3 00 sudi berkongsi cerita:

IMaH said...

Take care cik mah. Imahpun ada masalah jugak time pregnant ni.huhu. dugaan ibu mengandung. hope everything ok

merahitujambu said...

jg kesihatan yaa..jg baby baik2..ibu kena kuat n sihat baru baby sihat jugak

cik mah said...

Imah:ok...Imah pun sm juga ek..itulah..ibu mngandung ni xle nk duga kan..mcm2..

Merah:tq dear..insyaallah..skrng dah okey sikit..syukur

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...